Skip to content

Pelitestailua

24/05/2013
ms_testipeli1

Pöytä ennen peliä. Tarjolla Fazerin Suffeli Vanilla Bites -keksejä, kartanon perunalastuja sekä luumutomaatteja.

Lähetin tänään pelitestauspaketin mukaan ilmoittautuneille pelitestaajille. Jo viime perjantaina vedin testaussession kolmelle kaverilleni, jotka sattumoisin kaikki ovat myös päivätöissä pelialalla. Paikalla oli siis lisäkseni pelikäsikirjoittaja, pelisuunnittelija ja pelitoimittaja, jotka kaikki ovat pitkän linjan roolipelaajia.

Näiltä pelitestaamisen ammattilaisilta tulikin aika tiukat kriteerit ei vain pelille (säännöille, esitystavalle, kuvitukselle yms.) vaan myös pelitestaamiselle. Ajattelin, että luomme hahmot ja sitten vedän Myrskyn sankarien kaksi ensimmäistä jaksoa heille, mutta se ei käynytkään.

Ensimmäisessä, puhtaaksi kirjoitetussa, jaksossa minun piti olla tavallinen pelaaja ja Markus ryhtyikin pelinjohtajaksi. Hän toteutti kirjoittamaani tekstiä parhaansa mukaan, mutta minä en saanut mitenkään auttaa tai helpottaa tätä tehtävää. Vain näin syntyi rehellinen kuva siitä, miten itse peli toimii (kokeneella) pelinjohtajalla ilman, että minä käytän omia tietojani mahdollisten epäkohtien ohittamiseen. Aika tuskallista se oli, mutta kannatti!

ms_testipeli2

Pelitoimittaja ja kirjailija Juhana Pettersson, pelikäsikirjoittaja Mikko Rautalahti ja pelisuunnitteija Markus Montola.

Pelitesti kesti viitisen tuntia ja sain paljon erinomaista palautetta. Yksinkertaisimmasta päästä oli, että varusteluettelot pitää esittää aakkosjärjestyksessä. Samalla testasimme ensimmäistä kertaa hahmolomakkeita, jotka toimivat hyvin, vaikka muuttuvatkin vielä hiukan.

ms_testipeli3

Pöytä myöhään illalla. Tyhmän ritarin piirsi Mikko Rautalahti ja ruman niekan Mike Pohjola. Aarnihahmossa näkyy Juhana Petterssonin lääkärimäinen käsiala.

Myös ensimmäisen jakson pelinjohtajan ohjeista löytyi jotain outouksia. Ilmeisesti portti ei sulkeudu ennen kuin joku huomaa, että se sulkeutuu. Jos kukaan ei onnistu havaintoheitossaan, ei porttikaan sulkeudu. Tämän takia näitä testataan!

Hahmolomakkeisiin varattu tila Nopeusheitolle (joka voi olla esimerkiksi 2n6+2) ei riittänytkään, vaikka salamanmuotoinen ”laatikko” on muuten hieno.

Tämä oli myös ensimmäinen kerta, kun testasimme hahmonluontisääntöjä. Tarkoitus oli, että jokaisen hahmon Suojaluokka (kuinka vaikeaa häneen on osua) olisi noin viiden ja viidentoista välillä. Oman niekkahahmoni Suojaluokaksi tulikin -2. Hups! Pientä hienosäätöä tarvitaan vielä…

No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: