Kiipeäminen

Niekka auttaa ritaria kiipeämään. Kuva: Marko Laine
Myrskyn sankareihin kuuluu kaikenlainen parkour-henkinen toiminta, mutta kiipeämissäännöt puuttuvat peruspelistä! Olen pitkään suunnitellut jatko-osaa, jossa kiipeämistä kyllä on, joten jaetaanpa säännöt tässä!
Muurin ylitys
Tässä esimerkissä hahmojen on ylitettävä korkea hirsimuuri.
Mitään eläimiä tai isoja tavaroita ei voi kiivetessä ottaa mukaan. Ne on jätettävä muurin juurelle.
Helpointa muurin yli kiipeäminen on päivällä – paitsi jos he yrittävät tehdä sen salassa. Kiipeäminen tapahtuu Tasapainolla ja Ketteryys-heitolla. Kaikkia sopivia loitsuja, erikoiskykyjä ja esineitä kannattaa tietenkin käyttää.
Lisäbonuksia
On yö. Ketteryys-heittoon -4.
Muurin huipulle kiinnitetty köysi tuo kiipeämiseen +4. (Vaatii köyden sekä osumaheiton 14 tai yli.)
Jos on talvi, kiipeämisheittoon tulee -4, koska muuri on jäässä.
Jos hahmot lyövät muurin hirsiin tikareita, kiiloja tai muita metalliesineitä, kiipeämiseen +4.
Hahmolla on painava metallinen haarniska päällään, kiipeämiseen -4.
Jos hahmoja ammutaan heidän kiivetessään, kiipeämiseen -4.
Pelaajat voivat keksiä melkein mitä tahansa. Palkitse se tai rankaise siitä jakamalla bonuksia ja miinuksia.
Voit toteuttaa kiipeämisen ruutupaperilla, jossa on kaksikymmentäviisi ruutua ylöspäin. Ruutu yksi on muurin alareuna, korkein ruutu on muurin harja, johon hahmot yrittävät.
Ota jokaiselle hahmolle jokin pelimerkki – minitaryyri, rusina, lego, noppa tai mikä tahansa pieni esine. Näillä merkeillä voit seurata, miten heidän kiipeämisensä etenee. Kaksi hahmoa ei voi olla samassa ruudussa, joten heidän kannattaa aloittaa vierekkäisistä kohdista. Hahmot voivat kiivetä ylöspäin, alaspäin tai sivulle.
Sitten heitetään noppaa. Ensin jokainen hahmo heittää Ketteryys-heiton eli n20+Ketteryys-bonus.
Tuloksella alle 14, hahmon ote lipeää ja hän on vähällä pudota maahan. Hahmo menettää n8 tp.
Tuloksella 14-19 hahmo kapuaa kolme ruutua, mutta menettää samalla 3 tp.
Tuloksella 20-24 hahmo kiipeää viisi ruutua.
Tuloksella 25 tai enemmän hahmo nousee seitsemän ruutua.
Jos jonkun hahmon tasapaino loppuu, hänen otteensa irtoaa. Tällöin köysi kiristyy muiden kohdalla ja hänen molemmilla puolillaan olevat kiipeäjät saavat -3 kiipeämisheittoonsa. Jos kaikkien hahmojen tasapaino loppuu he putoavat alas.
Jos hahmot putoavat jäälle, maahan tai kadulle, he menettävät yhtä monta kestopistettä kuin viimeisellä kiipeäjällä oli korkeutta. Jos he putoavat kylmään veteen, he menettävät kestopisteitä puolet tuosta määrästä.
Kun ensimmäinen hahmo pääsee 25 ruudun korkeuteen, hänen ei tarvitse enää heittää kiipeämisheittoja. Jos muut ovat köydellä sidottuja, hän voi auttaa heitä kiipeämään, jolloin jokainen voi lisätä kiipeämisheittoonsa tämän hahmon Voima-bonuksen.
Kun kaikki hahmot ovat 25 ruudun korkeudessa, he ovat onnistuneet kiipeämään.