Skip to content

Jatkoa Suurkuninkaan miekkaan?

15/08/2017

JAKSO 7 – KOLME KIRJETTÄ

Aluksi

Kuudes jakso loppui siihen, kun hahmot ovat voittaneet Julius Pelorianin, mutta ovat Karthovan kaupungissa, joka kuhisee kotkasotureita. Tämä jakso 7 alkaa siitä, kun he ovat jo paenneet Karthovasta. Voit halutessasi keksiä näiden väliin jakson, jossa hahmot joutuvat pakenemaan Karthovasta – tai ehkä olet sen jo tehnytkin. Tai sitten voit vain todeta, että hahmot ovat juuri onnistuneet pakenemaan.

Lue:
”Olette paenneet Karthovan kadonneesta kaupungista keskelle jäistä Naukusuota. On vaikea ymmärtää, että aikaa kului niin paljon Saivossa ollessanne. Paha staalojumala Ajan Äiti on herätetty ja Pelorianit aikovat hirttää Thelga Nokkosnuolen ensimmäisenä kevätpäivänä. Vaikka teillä onkin suurkuninkaan miekka, vaikuttaa tilanne epätoivoiselta.”

Heitä kaksi kertaa talven vaellustaulukosta hahmojen vaeltaessa pois Naukusuolta. Jatka sitten lukemista:

”Lumesta pilkottaa kalloaita, joka ympäröi velhoystävänne Injan mökkiä. Taloa ei kuitenkaan näy missään. Mökin on täytynyt nousta sammakonjaloilleen ja loikkia johonkin muualle. Jatkatte vaellustanne.”

Heitä vielä kaksi kertaa talven vaellustaulukosta. Lue sitten tämä:

”Viimein näette lempeän valon paistavan puiden lomasta. Kuljette sitä kohti ja tajuatte löytäneenne virvatulilampun. Se on lasinen pallo, jonka sisällä on virvatuli, joka ei voi johtaa matkalaisia harhaan. Keltaiset velhot pystyttävät niitä toisinaan maamerkeiksi ja tämä kertoo, että olette saapuneet maantielle. Reen ja suksien jäljet halkovat hankea.
Etelässä näette kolmen tumman hahmon kulkevan teitä kohti! Lähestyjät ovat paksuihin kaapuihin pukeutunut äiti ja kaksi lasta, jotka kahlaavat lumessa ilman suksia. He näyttävät hätääntyneiltä aivan kuin heitä ajettaisiin takaa.
– Auttakaa, nainen pyytää heikolla äänellä.”

Peukaloisprinssi

06/02/2017
Omasta mielestään hyvin rohkea Hanskatassuniekka johdattaa hahmot seikkailuun...

Omasta mielestään hyvin rohkea Hanskatassuniekka johdattaa hahmot seikkailuun…

Myrskyn sankarien tuorein lisäosa on nimeltään Peukaloisprinssi ja se ilmestyy syksyllä. Sadunomaisen seikkailun voi ennakkotilata jo nyt!

Ovela Hanskatassuniekka pyytää apuasi. Paha noita on muuttanut hänen isäntänsä Ghedosin prinssin peukaloiseksi. Mutta pelastaaksesi prinssin, sinunkin on kutistuttava…

Tämä on sadunomainen seikkailu Myrskyn sankareihin, joka sopii pelattavaksi myös tarinapelinä pientenkin lasten kanssa. Tällöin et tarvitse muuta kuin tämän seikkailun ja roolipelinopat. Mukana on valmiit hahmot, joiden toisella puolella on kaunis kuva pelin aikana väritettäväksi.

Seikkailussa on myös kaksi muuta isommille tarkoitettua pelitapaa, joihin tarvitset Myrskyn sankarit – Suurkuninkaan miekka -laatikon. Normaalissa pelissä seikkailu sopii aloitteleville hahmoille. Vaikeassa pelissä vastustajat ovat pahempia, esteet vaikeampia ja sekä pelaajat että hahmot joutuvat käyttämään kaikki keinonsa pelastaakseen prinssin ja selvitäkseen itse hengissä!

Samalla käynnistämme Myrskyn sankarit -verkkokaupan, josta voi tilata lisäosia, oheistuotteita, paitoja ja kirjoja. Nyt avajaistarjouksena kaupassa on erilaisia Peukaloisprinssi-yhdistelmiä!

Pelailemisiin! Ja laittakaahan palautetta, millaisia lisäosia toivoisitte seuraavaksi.
peukaloisprinssi_etukansi_web

Talven vaellustaulukko

15/11/2016

13516399_933079790135210_7107981114244607630_nHyvää peliviikkoa! Omaan ohjelmaani kuuluu muun muassa pelikerho Salossa Paimion koulussa keskiviikkona ja uuden opetuslarppini julkaisu Rautjärvellä torstaina.

Ajattelin tarjota myös Myrskyn sankarit -pelaajille pienen maistiaisen jonain päivänä tulevasta Suurkuninkaan miekka 2:sta. Siinä nimittäin seikkaillaan talvella ja peruslaatikon vaellustaulukkohan ei silloin kelpaa! Tässä siis taulukoita talven vaelluskohtaamisten arpomiseen, sekä maistiaisia kolmesta uudesta paikasta.

TALVEN VAELLUSTAULUKKO

Vaeltaminen talvella

Joka päivän neljänneksellä (3-4 tuntia), kun hahmot vaeltavat, heitä tästä taulukosta, mitä tapahtuu. Noppaa heitetään n20 + suunnistavan hahmon vaisto-bonus. Lisäksi erilaisilla taioilla, erikoiskyvyillä ja taikaesineillä on mahdollista saada siihen bonuksia.

1, 8, 15 Paksun lumihangen peittämässä metsässä on raskasta kävellä. Jokaiselta hahmolta vähennetään n4 kp, paitsi jos heillä on sukset.
2, 9, 16 Jäinen metsä on liukas ja vaarallinen. Jokaiselta hahmolta vähennetään n4 tp, paitsi jos heillä on sukset tai luistimet.
3, 10, 17 Lumipyryssä on vaikea suunnistaa. Jokaisen pelaajan on heitettävä n20+äly-bonus. Jos kaikkien hahmojen tulos on pienempi kuin 10, hahmot eksyvät ja päätyvät Hankikuiluun. Jos kaikkien tulos on 10 tai yli, hahmot eivät eksy. Jos jotkut onnistuvat ja jotkut epäonnistuvat, hahmot menettävät toisenkin neljänneksen päivästä, mutta löytävät takaisin reitilleen.
4, 11, 18 Lumen alla on heikkoa jäätä ja sulaa vettä. Kastutte pahanpäiväisesti ja noustuanne olette kylmissänne. Jokaisen hahmon on heitettävä n20+Kunto. Jokainen, jonka tulos on pienempi 12, menettää nuhalle yhden kestopisteen, tasapainon ja magiapisteen joka neljännespäivä, kunnes kuivaavat itsensä ja vaatteensa (esimerkiksi leiriytymällä). Jos hahmo jostain syystä kestää kylmää erityisen hyvin, kastuminenkaan ei haittaa.
5, 12, 19 Pakkanen kiristyy ja palelette pahanpäiväisesti. Jos hahmoilla ei ole turkisvaatteita tai muuta tapaa kestää kylmää, he menettävät n6 kp. Samoin kaikki juomat jäätyvät, eikä niistä ole hyötyä ennen kuin hahmot ovat sulattaneet ne (esimerkiksi leiriytyessään).
6, 13, 20 Kohtaaminen talvisessa metsässä. Heitä uudelleen kohtaamistaulukosta.
7, 14, 21 Hahmot löytävät metsästä jotakin. Heitä uudelleen kohdasta Löytö talvisessa metsässä.
22 Löydätte jäisen lätäkön, joka kesällä olisi lumottu lähde. Tutkittaessa hahmot huomaavat, että lähde on jäätynyt pohjaan asti. Jään palasia imeskelemällä tai sulattamalla ei voi hyötyä mitään.
23 Haistatte harvinaisen rohtokatajan. Sen neulasten pistävä tuoksu virkistää, lämmittää ja palauttaa kaikille hahmoille n4 kp, ei kuitenkaan maksimia enempää. Irrotetuilla havuilla ei ole tätä vaikutusta.
24 Hämärällä taivaalla leimuavat revontulet. Ne saavat koko Sauhumetsän näyttämään oudolta ja ihmeelliseltä. Jokaiselle hahmolle palautuu n6 mp, ei kuitenkaan maksimia enempää.
25 Löydätte lumen alta muinaisen uhripaikan, jossa staalot tai alkuihmiset ovat suorittaneet outoja menojaan. Tämän poikkeuksellisen löydön ansiosta jokainen saa yhden kokemustähden lisää.

Kohtaaminen talvisessa metsässä

Hahmot kohtaavat metsässä jonkin tai jonkun. Heitä tästä taulukosta n10, niin selviää, mitä tapahtuu.

pakettikortti_niekka_crop

Jouluniekan kuva: Jari Paananen

1 Virvatuli välkkyy lumisten oksien lomasta ja houkuttelee teitä seuraamaan. Jos hahmot lähtevät mukaan, he päätyvät Hankikuiluun ja sitten virvatuli häviää.
2 Löydätte pienen eläimen käpälänjäljet lumessa. Jos hahmot seuraavat niitä, katso kohta Metsästys.
3 Törmäätte nälkäiseen petoeläimeen. Ilves, susi tai ahma hyökkää hahmojen kimppuun.
4 Mustiin pukeutunut iso liskoihminen kävelee lumen päällä. Nähdessään teidät se hyökkää. Yksi hiljainen hyökkää hahmojen kimppuun.
5 Näette joukon kotkasotureita, jotka hiihtävät metsässä partioimassa. Jos hahmot ovat pukeutuneet viherhupuiksi, soturit hyökkäävät. Muutoin soturit kuulustelevat. Ryhmässä on yksi kersantti ja n4+1 sotilasta.
6 Kohtaatte pienen punalakkisen niekan, joka antaa kaikille pienen lahjan. Jokainen voi heittää n4 ja katsoa, mitä saa: 1 risuja, 2 kuparimarkan, 3 punaisen lakin, 4 huilun, 5 ruoka-annoksen, 6 kultakruunun.
7 Taikatarhan keltainen noita on keräämässä juuria taikoihinsa. Kylmä ei näytä haittaavan häntä. Velho tarjoaa hahmoille höyryävää maustejuomaa, jonka juotuaan hahmotkaan eivät kärsi enää kylmästä.
8 Tapaatte Dantosin pakolaisia, jotka kahlaavat väsyneinä lumessa. Pakolaisista ei ole mitään uhkaa, mutta jos hahmot antavat heille ruokaa tai rahaa, he saavat yhden Kannatus-pisteen.
9 Näette lumipyryn halki jonkin jättimäisen olennon. Hahmot eivät pysty sanomaan, mikä se on, mutta se on staaloakin isompi. Jos he lähtevät seuraamaan olentoa, heitä tästä taulukosta n8+2, mitä tuiskussa oikeasti on. Lumikangastus voi saada pienenkin olennon näyttämään valtavalta.
10 Löydätte tuoreen ladun. Tästä on hiihtänyt joku melko vähän aikaa sitten. Jos hahmot lähtevät seuraamaan latua, heitä tästä taulukosta n4+4, jotta tiedät, mitä ladu päässä odottaa.

 

Löytö metsässä

img_1063Hyvällä tai huonolla onnella metsästä saattaa löytää mitä yllättävimpiä asioita. Heitä n8 tästä taulukosta.

1 Metsän toisella puolella hohtaa valo. Kun menette lähemmäksi, huomaatte sen olevan lyhtypylväs, jonka sisällä on virvatuli. Lampun tolpassa on tienviitta, jossa ei lue mitään. Lyhtypylvään ympärillä on pelkkää lunta ja metsää. Jos hahmot seuraavat lyhtypylvääseen kiinnitettyä nuolta, he ennen pitkää pääsevät Taikatarhaan.
2 Lumi on tässä kohtaa tahriutunut verestä ja karvoista. Jotkut olennot ovat tapelleet tässä. Mutta onko asialla ollut piira vai pelkkä petoeläin, sitä ette tiedä.
3 Löydätte lumiukon, jolla on kivisilmät ja oksakädet. Kaikki tulevat siitä hyvälle mielelle ja saavat +1 tp.
4 Näette puuhun kiinnitetyn julisteen, jossa mainostetaan Venitanpäivää. Silloin on kilpailuja, esityksiä, viherhuppujen hirtto ja yllätysohjelma. Yllätys tarkoittaa varmaankin Ajan Äitiä!
5 Näette puuhun kiinnitetyn julisteen, jossa lukee Etsintäkuulutettu. Pergamenttiin on piirretty kuva viherhupusta ja alla lukee Elävänä tai kuolleena. Se tarkoittaa teitä. Pidätte tätä huonona enteenä.
6 Tulette tienviitan kohdalle. Siinä kerrotaan, missä päin on Bralon ja missä päin Gaidava. Sekä mistä löytyy Takkakapakka. Jos hahmot ovat olleet eksyneitä, eivät ole enää.
7 Löydätte lumen alta jäätyneitä marjoja! Kaikki hahmot saavat yhden ruoka-annoksen paitsi eränkävijä ja ruoanetsintäkykyiset kaksi.
8 Löydätte lehdettömän puun, jossa on kuitenkin kirkkaan vihreitä hedelmiä. Niiden täytyy olla parantavia Saivon-omenoita! Puussa kasvaa n4 mehukasta taikaomenaa. Jokainen Saivon-omenapuun hedelmä palauttaa n6 kp ja n6 tp, ei kuitenkaan maksimia enempää.

Hankikuilu, Taikatarha ja Takkakapakka ovat uusia paikkoja, joihin tutustutaan tarkemmin lisäosassa. Tässä kuitenkin hiukan osviittaa siitä, mitä on luvassa…

Hankikuilu

Jos eksyy, liukastuu tänne Hankikuiluun, joka sijaitsee Piikkirotkon pohjalla. Siellä vaeltaminen on äärimmäisen hankalaa ja epämukavaa, ja poispääsy hankalaa.

Takkakapakka

Takkakapakka on outo majatalo, jota talvisin pitävät Mortimir Hirsipuu ja Malviina. Siellä ihmiset ja staalot asuvat sulassa sovussa ja on siellä joskus niekkojakin, sekä kaikenlaista outoa väkeä.

Taikatarha

Taikatarha on velhojen asuttama ”kolhoosi” Öinen-järven rannalla. Siellä viljellään Saivon-omenia ja palvotaan aarneja. Paikka muistuttaa munkkiluostaria. Kaikki keltaisen noitakunnan velhot ovat tehneet siveys- ja köyhyyslupauksen ja auttavat säännöllisesti köyhiä ja pakolaisia.

Räjähtävä lepakko

06/10/2016
Räjähtävä lepakko. Taustalla tuulimylly ja Höyrähtäneen hahmon ritari.

Räjähtävä lepakko. Taustalla tuulimylly ja Höyrähtäneen hahmon ritari.

RÄJÄHTÄVÄ LEPAKKO

Tyyppi: Taikaolento
Kestopisteet: 5
Tasapaino: 30
Suojaluokka: 16
Nopeusheitto: n20+5
Vastustus: 8
Kohde: Hahmo, jolla on korkein Älykkyys.
Osumaheitto: n20+5
Kriittinen: 19-20
Vahinko: 1 kp (kynnet) ja n8 tp (härnäys) tai räjähdys (katso alta)
Taso: 2
Saalis: Ei mitään

Räjähtävä lepakko on vaarallinen vastustaja, sillä kuollessaan se räjähtää. Mielipuoli velho, joka kutsuu itseään ”Höyrähtäneen hahmon ritariksi”, käyttää näitä lepakoita aseinaan ja henkivartijoinaan. Höyrähtäneen hahmon ritari käy erityistä sotaa mylläreitä vastaan, ja siksi lähettää näitä lentäviä pommejaan kohti tuulimyllyjä, jotta lepakot räjähtäessään tuhoaisivat myös myllyn. (Jos mylly on täynnä jauhopölyä, sekin räjähtää ja aiheuttaa kaikille lähimaillakaan oleville n20 kp vahinkoa. Sisällä olijat kärsivät 2n20 kp vahinkoa.) Räjähtävät lepakot lentelevät yleensä 5-10 yksilön laumassa.

Räjähdys: Jos lepakko kuolee, se räjähtää. Tästä aiheutuu n6+6 kp vahinkoa kaikille, jotka olivat lepakon vieressä sillä hetkellä. Eli kaikki, jotka olivat lähitaistelussa sen kanssa, saavat palovammoja ja lepakonsuolia naamalleen. Jos lähellä on toinen lepakko, sekin räjähtää.

Kriittinen osuma lähettää räjähtävän lepakon kohti toista lepakkoa ennen kuin se räjähtää. Näin molemmat tuhoutuvat, mutta kriittisen osuman saanut hahmo säilyy vahingoittumattomana.

Höyrähtäneen hahmon ritari: Tämä sekopäinen loitsija ohjailee lepakoita ja häntä vastaan ei varsinaisesti voi taistella, koska hän katoaa salaperäisesti heti, jos hänen henkensä on uhattuna. Kaikenlaiset mieleen vaikuttavat loitsut ja erikoiskyvyt toimivat kuitenkin oikein hyvin, ja häntä onkin hyvin helppo harhauttaa ja antaa hänen hyökkäykselleen uusi kohde. (Kenties hän sillä tavalla alunperin päätyi vihaamaan mylläreitä.) Tällaisissa tilanteissa Höyrähtäneen hahmon ritarin Vastustus on 0.

Age of the Tempest out as PDF and boxed set

10/08/2016

Age of the Tempest – Sword of the High King is now out on PDF and as a physical boxed set.

The PDF can purchased on DriveThruRPG! If you’re a crowdfunder and this is one of your perks, you should have received an e-mail with a discount code.

Screen Shot 2016-08-10 at 11.36.59All the backers who have paid for postage and told us their address should have now received the boxed set and other physical perks. You can also purchase the game in Finnish gaming stores (Fantasiapelit or Puolenkuun pelit) or in Sweden at SF Bokhandeln. All three also ship the game anywhere around the world, so if you want it delivered, they’re your best option at the moment.

IMG_91352_web

However, we have also started to look for more retailers and distributors, so if you know a gaming store that might be interested, get us in touch with them!

We will also discontinue the InDemand option where you can order stuff directly from our IndieGoGo site. This way we can focus more on making games and less on carrying them to the post office…

And it doesn’t end there. We will announce our future plans here and on Facebook!

Niekka4

Photos from the Age of the Tempest soft launch

18/03/2016

Last week we launched Age of the Tempest – Sword of the High King for friends and backers. We also published the first supplement, Ville Vuorela’s adventure The Cursed Cauldron.

IMG_9214_web

Mike Pohjola presenting Age of the Tempest. The podium says ”Pro Arte Utili,” meaning ”For Useful Art.”

IMG_9153_web

Brochures on the game were given to all participants.

The event consisted of socializing, drinks and snacks, a presentation, and of course plenty of games fresh from the print! The launch was held on the top floor of Aalto University Department of Art, Design and Architecture, and was followed by Nordic Larp Talks, the TED Talks of larp. Mike Pohjola’s Age of the Tempest presentation was filmed, and is being edited right now, and we will have it online later on for those of you who couldn’t be there in the flesh.

Many backers were there, and received their games, posters, shirts, and whatever else they were promised. Still many are missing, and we will contact those of you about whether you want to pay for the postage or meet us somewhere else.

Spread the good word! Hashtag #ageofthetempest

IMG_91412_web

Swedish journalist and Nordic Larp Talks host Johanna Koljonen examining one of the Finnish language supplements to Age of the Tempest.

IMG_9152_web

Before we chose the name Age of the Tempest, we made a small print run with the previous title Heroes of the Storm. They’re now a collectors’ item.

asd

Our graphic designer Tommi Kovala, journalist Jussi Ahlroth and artist Petri Hiltunen have fun with the Pop-A-Matic d20 die. Between Tommi and Jussi, The Cursed Cauldron author Ville Vuorela observes the events with suspicion.

IMG_91352_web

Delicious!

Roolipelaamiskuva

16/02/2016

Monet ovat kyselleet tätä Myrskyn sankarien kuvaa. Siinä alhaalla näytetään, miltä roolipelaaminen näyttää, ja ylhäällä, miltä se tuntuu! Kuvan on tehnyt Marko Laine.

markolaine_roolipelaaminen

%d bloggers like this: