Siirry sisältöön

Talven vaellustaulukko

15/11/2016

13516399_933079790135210_7107981114244607630_nHyvää peliviikkoa! Omaan ohjelmaani kuuluu muun muassa pelikerho Salossa Paimion koulussa keskiviikkona ja uuden opetuslarppini julkaisu Rautjärvellä torstaina.

Ajattelin tarjota myös Myrskyn sankarit -pelaajille pienen maistiaisen jonain päivänä tulevasta Suurkuninkaan miekka 2:sta. Siinä nimittäin seikkaillaan talvella ja peruslaatikon vaellustaulukkohan ei silloin kelpaa! Tässä siis taulukoita talven vaelluskohtaamisten arpomiseen, sekä maistiaisia kolmesta uudesta paikasta.

TALVEN VAELLUSTAULUKKO

Vaeltaminen talvella

Joka päivän neljänneksellä (3-4 tuntia), kun hahmot vaeltavat, heitä tästä taulukosta, mitä tapahtuu. Noppaa heitetään n20 + suunnistavan hahmon vaisto-bonus. Lisäksi erilaisilla taioilla, erikoiskyvyillä ja taikaesineillä on mahdollista saada siihen bonuksia.

1, 8, 15 Paksun lumihangen peittämässä metsässä on raskasta kävellä. Jokaiselta hahmolta vähennetään n4 kp, paitsi jos heillä on sukset.
2, 9, 16 Jäinen metsä on liukas ja vaarallinen. Jokaiselta hahmolta vähennetään n4 tp, paitsi jos heillä on sukset tai luistimet.
3, 10, 17 Lumipyryssä on vaikea suunnistaa. Jokaisen pelaajan on heitettävä n20+äly-bonus. Jos kaikkien hahmojen tulos on pienempi kuin 10, hahmot eksyvät ja päätyvät Hankikuiluun. Jos kaikkien tulos on 10 tai yli, hahmot eivät eksy. Jos jotkut onnistuvat ja jotkut epäonnistuvat, hahmot menettävät toisenkin neljänneksen päivästä, mutta löytävät takaisin reitilleen.
4, 11, 18 Lumen alla on heikkoa jäätä ja sulaa vettä. Kastutte pahanpäiväisesti ja noustuanne olette kylmissänne. Jokaisen hahmon on heitettävä n20+Kunto. Jokainen, jonka tulos on pienempi 12, menettää nuhalle yhden kestopisteen, tasapainon ja magiapisteen joka neljännespäivä, kunnes kuivaavat itsensä ja vaatteensa (esimerkiksi leiriytymällä). Jos hahmo jostain syystä kestää kylmää erityisen hyvin, kastuminenkaan ei haittaa.
5, 12, 19 Pakkanen kiristyy ja palelette pahanpäiväisesti. Jos hahmoilla ei ole turkisvaatteita tai muuta tapaa kestää kylmää, he menettävät n6 kp. Samoin kaikki juomat jäätyvät, eikä niistä ole hyötyä ennen kuin hahmot ovat sulattaneet ne (esimerkiksi leiriytyessään).
6, 13, 20 Kohtaaminen talvisessa metsässä. Heitä uudelleen kohtaamistaulukosta.
7, 14, 21 Hahmot löytävät metsästä jotakin. Heitä uudelleen kohdasta Löytö talvisessa metsässä.
22 Löydätte jäisen lätäkön, joka kesällä olisi lumottu lähde. Tutkittaessa hahmot huomaavat, että lähde on jäätynyt pohjaan asti. Jään palasia imeskelemällä tai sulattamalla ei voi hyötyä mitään.
23 Haistatte harvinaisen rohtokatajan. Sen neulasten pistävä tuoksu virkistää, lämmittää ja palauttaa kaikille hahmoille n4 kp, ei kuitenkaan maksimia enempää. Irrotetuilla havuilla ei ole tätä vaikutusta.
24 Hämärällä taivaalla leimuavat revontulet. Ne saavat koko Sauhumetsän näyttämään oudolta ja ihmeelliseltä. Jokaiselle hahmolle palautuu n6 mp, ei kuitenkaan maksimia enempää.
25 Löydätte lumen alta muinaisen uhripaikan, jossa staalot tai alkuihmiset ovat suorittaneet outoja menojaan. Tämän poikkeuksellisen löydön ansiosta jokainen saa yhden kokemustähden lisää.

Kohtaaminen talvisessa metsässä

Hahmot kohtaavat metsässä jonkin tai jonkun. Heitä tästä taulukosta n10, niin selviää, mitä tapahtuu.

pakettikortti_niekka_crop

Jouluniekan kuva: Jari Paananen

1 Virvatuli välkkyy lumisten oksien lomasta ja houkuttelee teitä seuraamaan. Jos hahmot lähtevät mukaan, he päätyvät Hankikuiluun ja sitten virvatuli häviää.
2 Löydätte pienen eläimen käpälänjäljet lumessa. Jos hahmot seuraavat niitä, katso kohta Metsästys.
3 Törmäätte nälkäiseen petoeläimeen. Ilves, susi tai ahma hyökkää hahmojen kimppuun.
4 Mustiin pukeutunut iso liskoihminen kävelee lumen päällä. Nähdessään teidät se hyökkää. Yksi hiljainen hyökkää hahmojen kimppuun.
5 Näette joukon kotkasotureita, jotka hiihtävät metsässä partioimassa. Jos hahmot ovat pukeutuneet viherhupuiksi, soturit hyökkäävät. Muutoin soturit kuulustelevat. Ryhmässä on yksi kersantti ja n4+1 sotilasta.
6 Kohtaatte pienen punalakkisen niekan, joka antaa kaikille pienen lahjan. Jokainen voi heittää n4 ja katsoa, mitä saa: 1 risuja, 2 kuparimarkan, 3 punaisen lakin, 4 huilun, 5 ruoka-annoksen, 6 kultakruunun.
7 Taikatarhan keltainen noita on keräämässä juuria taikoihinsa. Kylmä ei näytä haittaavan häntä. Velho tarjoaa hahmoille höyryävää maustejuomaa, jonka juotuaan hahmotkaan eivät kärsi enää kylmästä.
8 Tapaatte Dantosin pakolaisia, jotka kahlaavat väsyneinä lumessa. Pakolaisista ei ole mitään uhkaa, mutta jos hahmot antavat heille ruokaa tai rahaa, he saavat yhden Kannatus-pisteen.
9 Näette lumipyryn halki jonkin jättimäisen olennon. Hahmot eivät pysty sanomaan, mikä se on, mutta se on staaloakin isompi. Jos he lähtevät seuraamaan olentoa, heitä tästä taulukosta n8+2, mitä tuiskussa oikeasti on. Lumikangastus voi saada pienenkin olennon näyttämään valtavalta.
10 Löydätte tuoreen ladun. Tästä on hiihtänyt joku melko vähän aikaa sitten. Jos hahmot lähtevät seuraamaan latua, heitä tästä taulukosta n4+4, jotta tiedät, mitä ladu päässä odottaa.

 

Löytö metsässä

img_1063Hyvällä tai huonolla onnella metsästä saattaa löytää mitä yllättävimpiä asioita. Heitä n8 tästä taulukosta.

1 Metsän toisella puolella hohtaa valo. Kun menette lähemmäksi, huomaatte sen olevan lyhtypylväs, jonka sisällä on virvatuli. Lampun tolpassa on tienviitta, jossa ei lue mitään. Lyhtypylvään ympärillä on pelkkää lunta ja metsää. Jos hahmot seuraavat lyhtypylvääseen kiinnitettyä nuolta, he ennen pitkää pääsevät Taikatarhaan.
2 Lumi on tässä kohtaa tahriutunut verestä ja karvoista. Jotkut olennot ovat tapelleet tässä. Mutta onko asialla ollut piira vai pelkkä petoeläin, sitä ette tiedä.
3 Löydätte lumiukon, jolla on kivisilmät ja oksakädet. Kaikki tulevat siitä hyvälle mielelle ja saavat +1 tp.
4 Näette puuhun kiinnitetyn julisteen, jossa mainostetaan Venitanpäivää. Silloin on kilpailuja, esityksiä, viherhuppujen hirtto ja yllätysohjelma. Yllätys tarkoittaa varmaankin Ajan Äitiä!
5 Näette puuhun kiinnitetyn julisteen, jossa lukee Etsintäkuulutettu. Pergamenttiin on piirretty kuva viherhupusta ja alla lukee Elävänä tai kuolleena. Se tarkoittaa teitä. Pidätte tätä huonona enteenä.
6 Tulette tienviitan kohdalle. Siinä kerrotaan, missä päin on Bralon ja missä päin Gaidava. Sekä mistä löytyy Takkakapakka. Jos hahmot ovat olleet eksyneitä, eivät ole enää.
7 Löydätte lumen alta jäätyneitä marjoja! Kaikki hahmot saavat yhden ruoka-annoksen paitsi eränkävijä ja ruoanetsintäkykyiset kaksi.
8 Löydätte lehdettömän puun, jossa on kuitenkin kirkkaan vihreitä hedelmiä. Niiden täytyy olla parantavia Saivon-omenoita! Puussa kasvaa n4 mehukasta taikaomenaa. Jokainen Saivon-omenapuun hedelmä palauttaa n6 kp ja n6 tp, ei kuitenkaan maksimia enempää.

Hankikuilu, Taikatarha ja Takkakapakka ovat uusia paikkoja, joihin tutustutaan tarkemmin lisäosassa. Tässä kuitenkin hiukan osviittaa siitä, mitä on luvassa…

Hankikuilu

Jos eksyy, liukastuu tänne Hankikuiluun, joka sijaitsee Piikkirotkon pohjalla. Siellä vaeltaminen on äärimmäisen hankalaa ja epämukavaa, ja poispääsy hankalaa.

Takkakapakka

Takkakapakka on outo majatalo, jota talvisin pitävät Mortimir Hirsipuu ja Malviina. Siellä ihmiset ja staalot asuvat sulassa sovussa ja on siellä joskus niekkojakin, sekä kaikenlaista outoa väkeä.

Taikatarha

Taikatarha on velhojen asuttama ”kolhoosi” Öinen-järven rannalla. Siellä viljellään Saivon-omenia ja palvotaan aarneja. Paikka muistuttaa munkkiluostaria. Kaikki keltaisen noitakunnan velhot ovat tehneet siveys- ja köyhyyslupauksen ja auttavat säännöllisesti köyhiä ja pakolaisia.

Jätä kommentti